Op dreef in Rotterdam

door Roger

In de verte zien we het gele dak van de watertaxi alweer. We staan klaar op het boardingdeck van het stoomschip de Rotterdam. De SS Rotterdam is onze basis voor ons tweedaags verblijf in de havenstad. Menigmaal gebruiken we de watertaxi. Dat is praktisch maar vooral ook gaaf. Op volle kracht scheren we onder de Erasmusbrug door. De waterspetters vliegen in je gezicht en de wind waait door je haren. Althans door de haren van Renske, aan mijn haardos is voor de wind weinig eer te behalen. De taxi vaart snel en dat is maar goed ook. We hebben een druk programma.

    Watertaxi in Rotterdam

Het maritiem Museum in Rotterdam is een belevenis

De bestemming is het Maritiem museum. De watertaxi heeft daar een halte en we worden netjes voor de deur afgezet. Het Maritiem Museum is interessant voor jong en oud. Onze kinderen hebben we dit keer niet meegenomen, maar we beloven elkaar dat ze de volgende keer mee mogen naar dit museum.
Er is een groot gedeelte speciaal ingericht voor de kids, zodat ze alles over de scheepvaart spelenderwijs kunnen leren.
Naast het binnen gedeelte kun je buiten een route van 2,5 (!) kilometer lopen.  Wij kiezen ervoor om halverwege stiekem af te snijden en er een route van 1,5 kilometer van te maken. Onderweg passeren we allerlei schepen met een (historisch) verhaal. Enkele van de schepen worden bemand door vrijwilligers die graag een rondleiding geven.

Buitenroute maritiem museum Rotterdam

Bij het oudste schip van de collectie gaan we aan boord. De enthousiaste ‘schipper’ verteld:
“Het leven was bikkelhard aan boord van dit schip. Er waren 6 gezinsleden die hier leefden (de leefruimte is zo klein, dat je er geen voorstelling bij kunt maken). Het schip vervoerde turf, maar de handel werd nooit voor eigen gebruik aangewend. Aan boord was het dus altijd steenkoud. Bij ongunstige wind moest de vrouw van boord om met een touw om haar middel het schip voort te slepen.”
Het enthousiasme van de schipper is nauwelijks te temperen, dus we blijven veel langer aan boord dan gepland.

Als we het schip uitkomen vraagt een volgende vrijwilliger of we aan boord van ‘zijn’ schip willen komen. Hoewel we wel zin hebben, bedanken we beleefd. We moeten door, 010 heeft nog zo veel meer te bieden.

Architectuur in Rotterdam

Via de koopgoot komen we bij de Laurenskerk. Van het historische Rotterdam is helaas een hoop weggebombardeerd, dus er is weinig oudbouw.
De Laurenskerk in het centrum is een rariteit, want dat is één van de weinige gebouwen van voor 1940.

Laurenskerk in centrum Rotterdam
Gewoonlijk ben ik niet zo een liefhebber van moderne architectuur. In Rotterdam is dat anders. Wat zijn er in deze stad creatieve architecten aan het werk geweest. Neem nou het nieuwe station, de kubuswoningen, de markthal, de kunsthal en de Erasmusbrug. De skyline wordt gedomineerd door hoogbouw.  Rotterdam is één groot openluchtmuseum van de (moderne) architectuur.

We gaan richting de Markthal. De iconische boogvorm is al van verre te zien. Hier wordt de verkoop van verse luxe waren gecombineerd met prachtig wonen. De markthal is al weer een jaar geleden geopend. Sindsdien heeft Rotterdam –net als veel andere grote wereldsteden- zijn eigen overdekte (en permanente) markt. Wij lunchen hier heerlijk bij Jamie’s Italian (een franchise concept van Jamie Oliver) maar – man, man, man- wat een keuze hier.  Als we voldaan verder wandelen door de markt, kunnen we het niet laten om steeds weer naar het ‘plafond’ te kijken; een kleurrijk schilderij van 11.000 vierkante meter.

Markthal in Rotterdam

Als je de markthal uitloopt zie je het ‘Blaakse Bos’. Dat is een verzameling kubuswoningen die ontworpen zijn door Piet Blom.
Wij zijn best nieuwsgierig hoe mensen leven in zo’n gekantelde doos op een paal, dus bekijken we even kort de kijkkubus die opengesteld is voor publiek.
We komen tot de conclusie dat het inrichten van een kubushuis vooral onpraktisch is, maar de schuine ramen bieden wel een een mooi overzicht op de straat.

Kubuswoning Rotterdam

Het Blaakse bos met de kubuswoningen

We pakken een terrasje bij de oude haven. Met uitzicht op oude schepen en op het Witte huis is het hier goed toeven. Dat witte huis is ook al een voorbeeld van bijzondere Rotterdamse architectuur. Dit is de eerste wolkenkrabber van van Nederland. In 1897 was 45 meter een hoogte die nooit eerder (en ook heel lang daarna) gebouwd was.

Oude haven Rotterdam

De oude haven met uitzicht op het Witte huis

We gaan met de watertaxi weer terug naar naar ons botel (nee, dat is geen typefout). Als we over de golven dansen genieten we na van deze wereldstad.
Misschien is mijn woordkeuze nogal ongelukkig, maar Rotterdam is echt “da bomb!’

Informatie:

Watertaxi
De watertaxi is de leukste manier om je binnen Rotterdam te verplaatsen.
Er zijn 50 aanlegplaatsen. Bestel je rit via (010) 4030303
http://www.watertaxirotterdam.nl/plan_uw_reis/

Maritiem Museum
Leuvehaven 1 (toevallig ook een halte van de watertaxi).
3011 EA  Rotterdam
https://www.maritiemmuseum.nl/

You may also like

1 comment

Dagje Rotterdam met kinderen – Vaders Op Reis 6 februari 2019 - 10:12

[…] gaan Renske en ik één per jaar zonder de kinderen een weekendje weg. Vorig jaar waren we een weekendje naar Rotterdam. Tijdens dit weekend spraken we het meer dan eens tegen elkaar uit: we moeten we nog een keer terug […]

Antwoord

Leave a Comment